•  

    پنج اشتباه رايج تبليغاتی و راههای اجتناب از آنها

    ۱۳۸۱/۱۱/۰۴ - محمد تقی احمدیان - موسسه فرهنگی رسانه پرداز پارس

    پنج اشتباه رایج تبلیغاتی غالباً سبب از دست دادن مشتری و کاهش فروش می‌شوند. کافی است آنها را بشناسید و از انجام آنها اجتناب کنید تا از بسیاری مشکلات جلوگیری کنید:

    ۱- افت و خیز در تبلیغات

    بسیاری ازشرکتها هنگامی که فروش خوبی دارند، تبلیغات خود را کاهش می‌دهند و هر وقت فروش کم می‌شود به فکر تبلیغات می‌افتند. این افت و خیز در تبلیغات چرخه‌ای تکراری از نوسان فروش ایجاد و از رشد شرکت جلوگیری می‌کند.
    نکته: برنامه منظمی برای تبلیغات شرکت تدوین کنید و فارغ از حجم فروش، آنرا به اجرا بگذارید. تبلیغات مداوم رشد مستمر ایجاد می‌کند و زمانی را که باید صرف تصمیم گیری برای تبلیغ شود کاهش می‌دهد.

    ۲- تبلیغات تک منظوره

    شرکتها معمولاً همه تلاش خود را صرف یافتن مشتریان جدید می‌کنند، اما کمتر سعی دارند این مشتریان بالقوه را برای فروشهای آتی خود نگهدارند. بسیاری از مشتریان بالقوه اولین باری که اسم شما را می‌شنوند یا پیام شما را می‌گیرند، از شما خرید نمی‌کنند. اما اگر با آنها در تماس باشید، بعداً از شما خرید خواهند کرد. پیگیری مشتریان بسیار ساده است، کافی است که هر چند مدت یکبار پیشنهاد جدیدی به آنها عرضه کنید.
    نکته: خریداران فعلی هم می‌توانند مشتریان آتی شما باشند، با آنها تماس بگیرید و کالاها و خدمات دیگر خود را به ایشان عرضه کنید. فروش به یک مشتری قبلی بسیار ساده‌تر از معامله با کسی است که هرگز از شما خرید نکرده است. این تماس می‌تواند توسط تلفن، پست عادی و پست الکترونیک باشد.

    ۳- تبلیغات تقلیدی

    شرکتها در بسیاری موارد از ایده‌های تبلیغاتی رقبا تقلید می‌کنند، این کار ممکن است در یک دوره کوتاه مفید باشد، اما به محض آنکه رقبای متعدد از ایده مشابهی استفاده کنند نتایج به سرعت افت می کند.
    بنابراین بهتر است بجای تقلید از رقبا، کار آنها را بهبود بخشید یا چیزهای تازه ای خلق کنید که رقبا نتوانند آنرا کپی کنند. به عنوان مثال انگیزه‌ای در مشتری ایجاد کنید که بجای خرید از رقبا از شما خرید کند. این انگیزه می‌تواند امتیاز کوچکی باشد که تنها شما آنرا عرضه می‌کنید، یا ایجاد رابطه‌ای شخصی با مشتری که رقبا قادر به ایجاد آن نیستند، یا تمایلی به آن ندارند.

    ۴- تبلیغات پراکنده و بدون هدفگیری

    بسیاری شرکتها به این علت از تبلیغات خود کم نتیجه می‌گیرند که مخاطبان آنها علاقه یا انگیزه چندانی برای خرید کالا یا خدمتی که به ایشان عرضه می‌شود، ندارند. این امر غالباً از آنجا ناشی می‌شود که آنها بجای تبلیغات هدفگیری شده، به دنبال ارزانترین نوع تبلیغات‌اند.
    برای اجتناب از این مشکل، زمانی بیشتری را به تحقیق و طراحی تبلیغات اختصاص دهید. راههایی را جستجو کنید که شما را به عده زیادی از مخاطبان علاقمند به کالا یا خدماتتان هدایت می‌کند، مانند تبلیغات در سایتهای پربیننده و یا ارسال نامه‌های الکترونیکی. سپس پیامهایی را طراحی کنید که متناسب با نیازها و علائق مخاطبان باشد.

    ۵- تبلیغات خود محور

    بسیاری شرکتها در تبلیغات خود اطلاعات و آمار مفصلی درباره فعالیتها و محصولاتشان درج می کنند. باید توجه داشت که درج این اطلاعات فروش را افزایش نمی‌دهد،‌ زیرا برای مشتری منافعی که از کالا و خدمات حاصل می‌شود مهم است، نه اطلاعات و آمار فروشنده! به عنوان نمونه در نظر بگیرید که کدامیک از دو جمله زیر سبب فروش بیشتر می‌شود:

    الف- "ما کاملترین خدمات بازاریابی را برای آغاز کار شما عرضه می‌کنیم"
    ب- "دیگر مقید ساعات کار نباشید، هر وقت که مایلید کار کنید و از تعطیلات بیشتری بهره‌مند شوید"

    در جمله الف بر شرکت و خدمات آن تاکید شده است، ضمن آنکه این جمله تکراری، کسالت بار و غیر جذاب است.
    جمله ب بر مزیت خدمات آگهی دهنده تاکید دارد، توجه مخاطب را جلب می‌کند و سبب فروش بیشتر می‌شود.

    چنین اشتباهاتی فروش را کاهش می‌دهند و باید از آنها پرهیز کرد. رعایت این نکات ساده بازده تبلیغات شما تا حد زیادی افزایش می‌یابد.


بازگشت به مقالات<-