•  

    اهميت نام تجاری (Brand)

    ۱۳۸۱/۱۱/۰۴ - محمد تقی احمدیان - موسسه فرهنگی رسانه پرداز پارس

    نامگذاری تجاری (Branding) عملی است که سبب تشخیص فوری نام یک شرکت، محصول یا خدمت توسط مشتریان و مشتریان بالقوه می‌شود. این تعریف کلی در مورد وب سایتها نیز صادق است، ضمن آنکه می‌توان گفت برندینگ اثر مستقیمی بر ترافیک وب سایتها و جذب بیننده برای ‌آنها دارد.

    برای درک بهتر عملکرد برندینگ، تصور کنید که نیاز به پودر لباسشویی دارید. در این صورت، اگر در شهر خودتان بسر می‌برید، به احتمال زیاد به فروشگاهی می روید که آنرا می‌شناسید و چنانچه موقتاً در شهری غریبه اقامت دارید به شعبه یکی از فروشگاههای زنجیره‌ای، که برای شما شناخته شده است، مراجعه می‌کنید. در فروشگاه به دنبال محصولی می‌گردید که از قبل آنرا می‌شناسید، یا محصولی را بر می‌گزینید که نام آن نکته مثبتی را در ذهن شما زنده می کند. به این ترتیب نام تجاری نقش مهمی در خرید شما ایفا می کند، یعنی هم در انتخاب فروشگاه و هم در انتخاب محصول موثر است.

    بررسیهای معتبر آماری حاکیست که ٪۴۲ از خریداران آنلاین (Online)، خرید خود را از قبل برنامه‌ریزی می‌کنند. به عبارت بهتر آنها از قبل می‌دانند که چه برندی را می خواهند و باید از کدام سایت خرید کنند (۱). همچنین ٪۸۲ از خریداران  آنلاین می‌گویند که نام تجاری یک محصول عاملی تعیین کننده در تصمیم گیری خرید آنهاست (۲).

    متفاوت بودن نام وب سایت، محصول یا خدمات (از نام وب سایتها‌ یا کالا و خدمات مشابه) از شرایط لازم برای موفقیت نام تجاری است. بعلاوه باید نامی برای وب سایت یا محصول خود انتخاب کنید که مشتریان بخواهند و بتوانند آن را به خاطر بسپرند.

    پس از این مرحله باید نام تجاری منتخب را به جامعه مورد نظر معرفی و آنرا در اذهان مخاطبان بنشانید. بدون شک شرکتهای بزرگ که بودجه تبلیغاتی بالایی دارند و می‌توانند در رسانه های مختلف مانند تلویزیون، رادیو، اینترنت، مطبوعات و ... آگهی‌های پر زرق و برق بدهند، در این زمینه حرف اول را می‌زنند. با این حال، شما نیز می‌توانید با استفاده از دانش، خلاقیت و پشتکار در معرفی نام تجاری کالا، خدمات، یا وب سایت خود موفق باشید.

    (۱) و (۲): Brenda kienan, Small Business Solutions, Microsoft Press, 2000, p78


بازگشت به مقالات<-